Nieuw

Turkije start weekend indoctrinatiekampen in Nederland

Doordeweeks naar de Turkse islamitische school, in het weekend naar het Turkse indoctrinatiekamp, tussendoor naar de Turkse moskee.

Het mag van de overheid als het niet politiek wordt.

Ontkennen en wegkijken. Alles wat Turkije doet is politiek.

Aan het begin van dit jaar werd er in Turkse moskeeën opgeroepen om de jihad in Afrin te steunen en de Nederlandse overheid keek weg. In Duitsland verschenen er filmpjes waarop te zien was hoe kinderen in soldaten uniform martelaartje leerden spelen in Turkse moskeeën. De moskeeën zijn nog open.

Het probleem met D66-ers als Jan Paternotte, die in Amsterdam een wetje invoerde om islamofobie te registreren, is dat Paternotte denkt dat Turken Nederlanders zijn. Erdogan heeft veel meer gelijk dan Paternotte.

Turken zijn Turken. En er is maar één oplossing; terug naar Turkije !

Doe mee met 2.526 andere volgers

De redactie van deze site modereert niet de reacties op voorhand, opdat u openlijk en direct met elkaar kunt discussiëren. U bent zelf verantwoordelijk voor wat u schrijft in het reactieveld. Het recht om de wet te overtreden, het oproepen tot moord, doodsverwensingen en dergelijke, is echter voorbehouden aan de redactie. Als we dan toch voor de rechter moeten verschijnen, staan we daar liever zelf dan dat we gedwongen worden uw e-mail-adres en IP-nummer af te geven onder bedreiging van overheidsgeweld. Dus houd je een beetje in of wees creatief.

About Fubar (7544 Articles)
Is van mening dat de Collaborateurs terechtgesteld moeten worden.

50 Comments on Turkije start weekend indoctrinatiekampen in Nederland

  1. En onze stupide overheid kijkt weer es weg, verdwaast als ze zijn in Den Haag, Ebru Umar zal wel weer blij zijn met nog meer van dezelfde Turkse ellende.
    Het OM heeft na overleg met Krikke besloten geen eigen onderzoek te doen naar de verzelfmoording door moslims (aldus Willie Dille in haar video).
    Moslims zijn gewoon cultuurverrijking, daar gaan we niet moeilijk tegen doen voor een dode PVV-ster.
    Overigens: wat laat de PVV horen, anders dan een “meelevend woord van Geert”, wat amper verschilt met dat van Mark?

    Kan iemand me dat laatste uitleggen?
    Shabbath shalom,
    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    Like

  2. antiislamnu // augustus 10, 2018 om 22:04 //

    Turkije gaat helemáál naar de kloten die schappen neuker Erdogan kraamt dit soort onzin alleen maar uit als afleidingsmanoeuvre van zijn 200 jaar terug in de tijd beleid.
    Deze mongool is knetergek in bodrum heeft hij een stuk strand ingericht dat mannen en vrouwen apart moeten zwemmen.
    Op de scholen heeft hij alle leraren ontslagen en vervangen voor zeer religieuze onderwijzers.
    Hij maakt van Turkije Iran nummer twee het is de zoveelste tiran die met een of ander kut religie een heel volk de afgrond in gooit

    Like

  3. dit vindt ik nu eens serieus zorgwekkend. Vandaag in het nieuws. Men zou dat in de gaten moeten houden, en of het wel volgens de wet kan. Dit geeft blijk aan een totale onverschilligheid aan de eigen staat ( die al verkocht is eigenlijk ) Een vreemd land dat hier doet en laat wat het wil. niet normaal, Doe zelf ook wat je wilt en laat je niet ophouden, sla politie op de bek, ga weekje brommen en voila verder. Complete anarchie en chaos staat ons te wachten, mark my words

    Like

  4. @benkok
    ‘Het OM heeft na overleg met Krikke besloten geen eigen onderzoek te doen naar de verzelfmoording door moslims (aldus Willie Dille in haar video).’

    Dat laatste, tussen haakjes, lijkt me niet het geval.

    Wat zou Geert Wilders erover kunnen zeggen? Waarom zou hij inhoudelijk en uit eerste hand op de hoogte moeten zijn aangaande dit drama? Een ‘te snelle’ en wellicht voorbarige reactie is misschien niet op z’n plaats. Er zal vast een contactmoment komen met insiders, zoals familie, waar de zaken duidelijker gaan worden. En dan maar eens zien hoe deze verkutte bal verder gaat rollen. Hierover is het laatste woord, mijn inziens, nog niet gesproken. Geduld is soms best een ‘schone zaak’. Of ‘de kat even uit de boom kijken’. Geweldig die spreekwoordelijke gezegden. ‘Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.’

    Liked by 1 persoon

  5. templars2017 // augustus 10, 2018 om 23:15 //

    Probeer eens hetzelfde te bereiken in Turkije ,je zal rap weten hoe de binnenkant van de gevangenis ginder er uit ziet

    Like

  6. Goed gezien, inderdaad indoctrinatiekampen meer kan ik er ook niet van maken.

    Like

  7. Turkije wil in Nederland indoctrinatie kampen oprichten. Dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

    Like

  8. Behalve dat het indoctrinatiekampen (zullen) zijn, legt men (de mohammedaanse sekte) beslag op ruimten. Er zullen locaties hiervoor gevonden dienen te worden en ruimten wellicht gedeeld. Wanneer het indoctrinatieprogramma ook beschikbaar komt voor meisjes zal mogelijkerwijs het ‘straatbeeld’ wijzigen; meisjes met hoofddoekjes en bijpassende zedelijke gewaden en inherente attitude. Het zal dualisme; ergernis; onenigheid; stress; onbegrip; wantrouwen en conflict zaaien. Verder gaat alles ‘volgens plan’ en is dit initiatief inherent. https://fenixx.org/2018/08/08/de-letterlijke-tekst-van-de-resolutie-van-straatsburg-1975/
    Degene die ‘m in ons eigen moerstaal weet te vinden, nodig ik van harte uit de link ervan te plaatsen. Ik kan het niet vinden!
    Met als toetje: http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/05/lekker-dan-nederland-sluit-verklaring-van-marrakech-met-afrika-en-belooft-migratie-naar-europa-te-bevorderen/

    Liked by 1 persoon

  9. Tijd dat we de huidige regering buiten spel gaan zetten. Zit ook minimaal één Zweedse in en je weet wat er van Zweden terecht is gekomen. Dan een nieuwe hopelijk betere regering kiezen. Zal wel niet omdat hoe ongeloofwaardig ook de VVD steeds als grootste uit de bus komt. Maar goed mocht het wel zo zijn de buitenlanders de keuze geven of Nederlands paspoort of paspoort van eigen moederland. In het tweede geval terug sturen. Dit geldt ook voor Europeanen en Argentijnse trutten.

    Like

  10. Tijl Uylenspiegel // augustus 11, 2018 om 00:25 //

    Ach dat heeft hij vast in een overmoedige bui gezegd voordat de lira in een duikvlucht ging.
    De inflatie over 2018 is maar liefst 40% en sinds vandaag in een stroomversnelling, Turkije staat op de rand van een financieel debacle waar die van Griekenland bij in het niet valt. Er zijn al ernstige zorgen over wat dit voor een aantal Europese banken gaat betekenen. ABN/Amro schijnt veilig te zitten maar de ING niet en dat merkten ze vandaag al op de beurs, wellicht dat Scrutinizer daar wat meer over kan vertellen.

    Like

  11. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 00:26 //

    Ach ja, die kampen (kosten van salarissen in EUR) zijn in no time 20% duurder geworden omgerekend in Turkse Lira. Nog een paar tweets van Trump en Turkije kan het gewoon niet meer betalen 🙂

    Like

  12. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 00:27 //

    Haha, Tijl, dat was telepatie 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 00:53 //

    @Tijl,
    Eerlijk gezegd heb ik er niks van gehoord.
    Maar goed, grootbanken doen internationaal zaken maar niet ze zijn geen exacte clonen van elkaar en zo kan het zijn dat de ene meer zaken doet met een bepaald land dan de ander. Ook kunnen ze een verschillend beleid hanteren qua afdekken van risico’s: zowel qua valutaexposure als qua kredietrisico. Het gaat daarbij niet slechts om kredietverstrekking aan Turkije (via een dochter of rechtsreeks vanuit het kantoor in NL, wat ook nog een verschil maakt op waar de verliezen vallen en of die “contained” zijn of juist de organisatie in het hart raken), doch ook om mogelijke verliezen wanneer een Nederlandse klant zijn kredieten niet kan terugbetalen wegens faillissement omdat hijzelf geraakt wordt door de crisis in Turkije.

    Zonder bijkomende cijfers kan ik geen goede inschatting maken van de individuele banken maar ABN-AMRO is sinds 2008 lang niet meer de internationale speler van weleer (enigzins wel doch slechts een schaduw van haar vorige zelf). Van ING daarentegen verwacht ik inderdaad een grotere exposure op Turkije. Hoe groot precies, zou ik niet meteen kunnen zeggen maar wel relatief aanzienlijk groter dan Abn Amro.
    Ik denk dat de directe exposure nog wel zal meevallen maar er bestaat natuurlijk een risico op besmetting waarbij er dominoeffect kan optreden. Stel dat pakweg Deutsche Bank zoveel exposure had dat Turkijke haar de das omdoet. Nou, als die mocht omvallen, dan heb je je Lehman moment -on steroids!- en krijg je een herhaling van 2008 maar dan in het kwadraat.
    Misschien gebeurt dit niet door Turkije maar over enkele maanden door het omvallen van banken in Italie die dan Deutsche meesleuren die dan op haar beurt zowat heel het westers banksysteem meesleurt.
    We leven sowieso op een vulkaan die elk moment kan uitbarsten.
    Of dat komt door Turkije, Italie of een andere trigger, dat zal de toekomst uitwijzen.
    Met wat pech vinden we dat nog voor de kerst al uit. En anders hoogstens binnen 2-3 jaar.

    De enige tip de ik kan geven is, zorg dat je geen al te grote saldi op je rekening hebt staan want het garantiefonds zal een wassen neus blijken.
    Overtollige cash parkeer je best in kortlopende treasuries (US of Duits) met looptijd minder dan 12 maand. Die zijn uiterst liquide en dus een goed cash substituut maar … het zijn effecten die de bank voor je in bewaring houdt en maken geen deel uit van de te evrdelen boedel i.g.v. faillissement van de bank. Dus, heb je meer dan pakweg 10.000 euro in cash, zet dit dan om in schatkistpapier. De depositogarantie tot 100.000 zou ik niet vertrouwen. Waar zou de overheid het geld vandaan halen om die belofte goed te maken? Als puntje bij paaltje komt zal het luiden “nood breekt wet”. Hou dus geen (groot) saldo aan op rekening, doch zet het om in effecten in bewaring.

    Like

  14. Nou vooruit, iets van toegeeflijkheid dan en aan de hand van een aardig geschiedenislesje met het advies deze op te nemen in een van de eerste mohammedaans georiënteerde ‘weekendseminars’:

    Ik zit er zo eens over na te denken en bedacht me aan het einde van die draad dat het misschien het overwegen waard is om ‘weekendseminars’ aan te bieden aan leergierige reguliere leerlingen om een tegenhanger te bieden aan de indoctrinatie van het Nederlands/Europees onderwijssysteem ….

    Like

  15. Tijl Uylenspiegel // augustus 11, 2018 om 01:29 //

    Had er vanmiddag over gelezen Scrutinizer maar tot mijn grote ergernis kan ik het niet terug vinden. Wel vond ik deze en die toont ook aan dat ING er dieper in lijkt te zitten dan ABN/Amro;
    https://www.ad.nl/amsterdam/turkse-lira-sleept-beurzen-europa-mee-omlaag~a3025300/

    Like

  16. Tijl Uylenspiegel // augustus 11, 2018 om 01:43 //

    Ook grappig trouwens; kort nadat Erdogan zijn schoonzoon had aangesteld als minister van financiën kwam er een delegatie op bezoek uit…..Venezuela !
    Misschien dat die konden vertellen wat te doen als je land écht failliet is zoals in hun geval.
    Doet een beetje denken aan de manke die de kreupele helpt, nou nog even wachten wie in deze soap de manke en wie de kreupele is !

    Like

  17. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 00:53 //
    Dus, heb je meer dan pakweg 10.000 euro in cash, zet dit dan om in schatkistpapier.
    ————-

    Ook nog tips voor mensen die hun geld liever uit het zicht van de overheid willen houden, in de volksmond ook wel zwart geld genoemd ?

    En short gaan op de turkse lira is dat ook een fijn plan ?

    Like

  18. Oh, dit is het filmpje waar Tuur uit heeft lopen knippen voor zijn stukje

    Like

  19. Like

  20. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 12:32 //

    @Fubar

    Je kan ook geld contant aanhouden alsook omzetten in goud en zilver.
    Dat laatste beschermt niet slechts tegen inflatie doch ook tegen een soort gutt-operatie.

    Contant zou ik doen in briefjes maar niet van 500, 200 of zelfs 100. Stel dat men (zoals in India) die plots illegaal verklaart (“in de strijd tegen zwart geld”) en je maar max ter waarde va 5000 mag omwissellen, dan ben je de pineut.

    Ook briefjes van 5 zou ik mijden omdat i.g.v. plots hoge inflatie de kleinste coupures als eerste verdwijnen. Dus als je grote bedagen in briefjes van 5 hebt, dan duurt het te lang om ze te kunnen uitgeven en als inruilen tegen nieuwe briefjes (van 10 of meer) alleen kan met legitimatie en een max. per BSN, dan ben je de pineut.
    Mijn voorkeur gaat uit naar briefjes van 20. De prijzen moeten al fors stijgen eer men die uit roulatie haalt. Ook briefjes van 10 en 50 kan je aanhouden.
    Dus stel je hebt thuis een groot bedrag in contanten, dan zou ik die voor bv. 50% aanhouden in briefjes van 20 en voor 25% in 10 en 25% in 50.

    Like

  21. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 12:49 //

    @Fubar

    Shorten doe je sowieso op een rekening.
    Er zijn meerdere manieren maar sowieso op rekening.
    ECHT shorten (d.w.z. middels futures of forwards) is iets wat bovendien slechts met grote bedragen gaat en je bij de meeste banken of brokers niet eens kan als normale klant.
    Het kan heel winstgevend zijn, maar als het zich tegen je keert, dan zijn de verliezen navenant groot. Ikzelf doe het niet eens op die manier en ik raad het niemand van de gewone lezers hier aan. (Heb het in een ver private banking verleden ooit wel voor klanten gedaan trouwens, maar dat waren multi-miljionnairs die voor minstens 1mln dollar besloten bv. de zuid-afrikaanse rand te shorten).
    Wat je mogelijk wel kan doen, voor kleinere bedragen dat is put opties kopen op de lira. Dat is een assymetric bet. Het kost je meer maar kan slecht je inleg (de optiepremie) verliezen i.t.t. futures die afgezien van de commissie voor de bank gratis zijn maar waarbij je zelf het (geleveragede!) risico aangaat als het de andere kant op gaat dan je verwachtte.
    M.a.w. je kan “gratis” een short positie innemen voor een miljoen maar een dag later al 100k kwijt zijn.
    Met opties betaal je (afhankelijk van looptijd en uitoefenprijs) misschien 2k voor een leuke positie die je als het goed gaat ook wel 100k kan opleveren maar die als het slecht gaat geen verlies oplevert anders dan dat je je inleg van 2k kwijt bent.
    Zonder Bloomberg terminal weet ik eerlijk gezegd niet meteen op welke markt er mogelijk opties op turkse lire verhandeld worden. Zal vermodelijk wel ergens bestaan. Vraag is: lire tgen wat? Tegen dollar of euro?
    Misschien is er op NYSE wel een ETF die domweg in lite belegt en kan je kijken of er daar opties op bestaan.
    Ik kan je wel informatie verstrekken maar ik ga je er zeker niet over adviseren.
    Probleem met opties is dat ze een vervaldatum hebben. En als je uiteindelijk gelijk krijgt maar net een paar dagen telaat, dan maakt dat het verschil tussen een megawinst of een volledig verlies van je inleg. Timing is dus cruciaal en dat is altijd lastig.
    Als je daarmee begint meot je het bovendien goed opvolgen omdat er plotse veranderingen kunnen zijn (bv. ineens een aanslag, of een onverwacht akkoord na ppotjes geven met Trump) die in 1 keer de koers van de lira met misschien wel 5% kunnen doen opveren en daardoor je optie meteen waardeloos maken. Of omgekeerd een event wat de lira in 1 klap 5% doet zakken en de optie in waarde doet verdrievoudigen bv. en dan is de vraag: verkoop je en neem je winst of hoop je op nog meer de komende dagen maar riskeer je alles weer kwijt te spelen.
    M.a.w. als je daarmee begint is het belangrijk de zaken goed op te volgen.

    Like

  22. @Greengo: je hebt gelijk met de opmerking, dat de zin tussen () niet klopt, kan weg.
    Dank voor je antwoord, maar ik blijf me verbazen over het feit, dat de PVV niet veel meer uit de kast haalt om voor een voormalig kamerlid, vervolgens gemeenteraadslid, op te komen.
    Wat speelt hier nog meer?
    De fractievz. en haar man staan 100% achter haar verhaal van verkrachting en bedreiging door moslims, waarom niet aangedrongen bij het OM om alsnog de zaak tot op de bodem uit te zoeken?
    Shalom
    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    Like

  23. Volgens mij is 9mm de beste belegging, mits je het geld ervoor hebt en het kan kopen. Goud is leuk, maar dan kleine stukken zoals 1/10e of een halve Krugerrand. Zilver is goed als kleingeld, wie veel heeft is idd met goud beter af. Je kan ook gornd en huizen kopen, maar in tijden van crisis moet alles gemolken worden en een huis of grond kan je niet meenemen of verstoppen…..Hoe je het ook bekijkt, iedereen is er eigenlijk over eens dat geld niet veilig meer is, en dat het vertrouwen in de centrale banken dus nihil is. En dus in de regeringen en de toekomst. Dat hebben ze dus goed gedaan, die geleerde slimme elite…hun eigen vee het moeras in gejaagd.
    Maar goed, net als mij hangen de meesten hier met de tenen in het faillesement dus al die zaken zijn feitelijk onbelangrijk, bezigheids therapie, volksvermaak, afleiding.

    Die Erdogan heeft als de Lira nog verder zakt slechts een optie, een oorlog gaan beginnen en bondgenoten verzamelen tegen een gemeenschappelijke vijand. Het geld verdienen met “vluchtelingen” niet doorschuiven en de EU laten betalen is ook op het retour, dus dan blijft er niet veel anders over. En oorlog maakt dat je schulden kunt dumpen in een vergeetbak, en dat je enkel hoeft te betalen als je verliest….

    De waarde van Turkije? Feitelijk zitten veel landen en bedrijven al jaren te investeren in die contreien omdat de arbied zo goedkoop is en niemand zeurt over afval of vervuiling.
    Profiteurs zijn al die investeerders eigenlijk die het eigen volk hier geen brood in de mond gunnen en anderen elders een halve beschimmelde korst. Wie zijn het? Pensioenfondsen en banken vooral, die via beleggingsmaatschappijen licentie bedrijven van bekende merken financieren om bijvoorbeeld uw Miele of Winchester ginder te laten maken en ze hier tussen de dure shit mee naar de klant te laten reizen, aan hetzelfde bedrag als het eigen product natuurlijk. Feitelijk zijn het de verantwoordelijken voor onze kelderende welvaart, belastingontduikers en uitzuigers. En die willen dus maatregelen en dus zullen onze belasting gelden uiteindelijk naar Turkije vloeien….

    De oplossing? Geef de Koerden half Turkije, hang Erdogan samen met Junckers, Merkel, Timmermans, Verhofstad en Rutte ergens uit de wind en ga ervan uit dat iemand die hier wil wonen, werken en leven zichzelf zal bewijzen door hard aan de slag te gaan en onder andere de taal te leren en het oude paspoort in te leveren. Alles niet van goede wil dumpen VOOR de kust van Afrika of Turkije, alles dat zichzelf niet aan ons aanpast in dierentuinen opsluiten, zodat we ze achter tralies kunnen zien waar onze minimale schade kunnen aanrichten. O ja, iedere moskee een openbaar toilet maken, of een varkensfokkerij, het die hoge daken en koepels is aan de milieuwetgeving al voor de helft tegemoet gekomen.

    Brood en spelen, drama en komedie, maar je zal er geen kruimel meer door vreten of een betere toekomst hebben. Ver van mijn bed, en financieel raakt het niets. Al klappen alle beurzen en donderen alle aandelen of koersen in elkaar, arm of rijk, iedereen krijgt hetzelfde probleem.
    Wie het zich nu al aantrekt heeft andermans nog niet tastbare probleem zichzelf eigen gemaakt.
    En of die dieren copulerende Turk nu wel of niet de macht overneeemt, pas als ie voor je deur staat komt het er op aan of hij neergaat of jij….en tot die tijd is alles buiten jou en de mogelijkheid tot veranderen niet in jou gereedschapskist aanwezig.

    Wie een zandkasteel op de vloedlijn bouwt en tracht het te behouden zal vermoeid alle moeite door de vingers zien glijden, wie van de tijwisseling geniet en op tijd gaat zwemmen heeft een mooie dag. Wie in de duinen met een orgie mag meedoen heeft een geweldige dag!

    En zo is het maar net…..

    Like

  24. Ben Kok, misschien eens lezen wat Holman schrijft alvorens je te veel in je hoofd te halen betreffende de zelfmoord van Willie Dille.

    https://www.parool.nl/opinie/terughoudend-bij-een-tragische-dood~a4602757/

    Like

  25. Scrutiniser, goeie praktische financiële info die je hierboven geeft!
    Maar hoe gaat zo’ n aan – en verkoop van die ‘kortlopende treasuries’ in zijn werk waar je schrijft:
    ‘Overtollige cash parkeer je best in kortlopende treasuries (US of Duits) met looptijd minder dan 12 maand. Die zijn uiterst liquide en dus een goed cash substituut maar … het zijn effecten die de bank voor je in bewaring houdt en maken geen deel uit van de te evrdelen boedel i.g.v. faillissement van de bank’?

    Like

  26. Hi Karen,
    Ik heb Theo gelezen, wat ik er uit pik is:”laten we ons afvragen watt Wiilie ons nu eigenlijk heeft willen zeggen”.
    Dat blijft invullen, dus daarom veel beter een grondig onderzoek en dat komt de overheid blijkbaar niet uit, anders deden ze het wel.
    Haar boodschap zou kunnen zijn:” als PVV kamerlid/gemeentelid heb ik me ook druk gemaakt over de islamisering, uiteindelijk heb ik de nodige bedreiging ervaren, inclusief verkrachting en moorddreiging.
    Die islamstress is me teveel geworden, als PVV lid leef je toch al als outcast, in de PVV is het ook niet altijd stressvrij .
    Ook de zorg voor mijn gezin en de dreiging voor hen was een factor, een leven onder politiebescherming, in dat geval voor het hele gezin, zag ik niet als een oplossing, dat is ook geen leven voor een gezin,dan maar er uit stappen.
    Het probleem van de islamisering is daarmee natuurlijk zeker niet opgelost, maar de stress is weg, voor mij en voor mijn gezin.
    Mijn boodschap: besef wat het je kost, als je van de islamisering af wil, de prijs is hoog, maar dat is onze vrijheid wel waard”.

    NB: dat is mijn inschatting, niet meer dan dat; als die door haar beste vriendin, haar man en de collega’s in de PVV fractie en CDA fractie en min of meer PvdA zou worden ondersteund, dan horen we het wel.
    Of een andere uitleg, maar dit verhaal kan niet zo maar achter ons in de doofpot blijven.
    Zie https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2018/08/cda-en-pvda-willen-onderzoek-naar-verklaring-dille-637191/

    Shalom,
    Ben Kok (joods-chr .pastor)

    Like

  27. Ben Kok, ik kan je melden dat ook ik me verkracht verkracht voel door de perverse islamisering van onze samenleving waarbij ik niet zo zeer de moslims als wel onze gedogende we-staan-erbij-en-kijken-ernaar elite als dader beschouw.

    Like

  28. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 19:07 //

    @Karen
    Geen dank.
    Ik weet niet bij welke bank u klant is.
    Heeft u een effectenrekening?

    Zg. T-bills zijn in wezen gewoon kortlopende obligaties.
    Looptijd niet 10 jaar of 30 jaar maar slechts 3, 6 of 12 maand.
    Je kan ze in principe gewoon aankopen net zoals je Nederlandse overheidsobligaties aankoopt.
    Als je niet weet hoe je dit voor elkaar krijgt, raad ik u aan gewoon naar uw bank te stappen en uit te leggen dat het dat is wat u wil. En ofwel kan u een standing order geven tot “doorrollen” wat betekent dat op vervakdag het geld automatisch wordt herbelegd in nieuwe soortgelijke effecten (bv. weer 6-maands papier, ofwel, moet u de zaakje opvolgen en tijdig uw bank contacteren met de instructie om niet soortgelijk papier te kopen.

    Soms hanteren andere landen andere namen voor ditzelfde fenomeen.
    Zeg erbij dat het dus moet gaan om overheidspapier en specificeer dat het moet gaan om stuff die bij emissie reeds max. 12 maand looptijd had en dus niet bv. een 2 jarige obligatie met nog maar 6 maand te gaan.
    Dat is overigens 2nd best, dus mocht u over munten willen spreiden en in andere munt willen beleggen zoals Canadese dollar en mocht blijken dat Canada geen kortlopend papier verkoopt aan buitenlanders, dan kan je opteren voor langerlopend papier met nog maar korte restlooptijd.
    Idem dito voor Singapore wat een kleinere markt is en waar uw bank er soms niet zal in slagen om reeds bestaand papier op de open markt te kopen wegens te weinig handel en te gegeerd. (Deelnemen aan een nieuwe emissie lukt meestal wel).

    De reden waarom je beter ECHT kortlopend papier hebt is omwille van een verschil in behandeling in geval de overheid zelf failliet mocht gaan. Schuld word dan vaak herschikt en (deels. bv. voor 50%) niet terugbetaald maar in principe maakt men een uitzondering voor kortlopend papier. De reden is simpel: in het midden van de crisis heeft de staat nog wel geld nodig maar niemand vertrouwt hen dat voor langere tijd toe, hoogstens voor heel korte periodes maar dan moet dat wel echt risicovrij zijn. Daarom dat een failliete staat dan besluit om zijn 5-jarige, 10-jarige en 30-jarige leningen niet (volledig) terug te betalen maar wél de minder dan 1 jarige. Ofschoon ik mijn hand niet in het vuur wil steken, zijn mij vooralsnog geen uitzonderingen bekend. (Als ik me niet vergis hebben zelfs Griekenland, Argentinie, Ukaraine rond de eeuwwisseling etc. allen hun kortlopend papier braafjes gehonoreerd).

    Ga dus minstens 1 keer langs bij uw bank om face to face duidelijk te maken wat u wilt. Eenmaal dit goed verlopen is, hoef je voor vervolgorders niet meer persoonlijk langs te gaan.

    Veel succes gewenst.

    Like

  29. Scrutinizer // augustus 11, 2018 om 19:12 //

    @mezelf
    ik had weer beter mijn tekst herlezen i.p.v. alvast send te drukken.

    einde eerste alinea had moeten zijn : “… om opnieuw soortgelijk papier te kopen”

    De overige spelfouten leiden m.i. niet tot verwarring dus hoef ik niet verder te bespreken.

    Like

  30. @ Karen: eens, ik voel dat ook zo, temidden van landgenoten, die merendeels landverraders zijn, als politiek correcte meerderheid.
    Daarom zoek ik het al 50 jaar wat “hoger op”, zie tora-yeshua.nl en heb daarbij wat beter perspectief en dat niet als “sprookje”, maar als al die jaren ervaren realiteit.
    Shalom
    Ben Kok (j-chr. pastor)

    Like

  31. Scrutinizer, dank voor de uitleg. Zal het eens gaan bespreken als ik terug ben in NL.

    Like

  32. Ben Kok, dat is aan mij niet besteed, blijf liever met beide benen op de grond.

    Like

  33. Scrutinizer, heb al tijdje een indextracker (EFT) op de NYSE en dat loopt aardig. Zit te denken aan EFT op Chinese beurs, is dat ook een goed idee?

    Like

  34. Aangekocht in USD die EFT destijds op New York Stock Exchange …

    Like

  35. @ Karen: ik ben een nuchter en praktisch mens, sta met beide benen op de grond en ontmasker de islam en andere rottigheid.
    Ik was niet van plan iets over “mijn hoger op zoeken” te zeggen, zoals je zelf zegt, het is aan jou niet besteed.
    Het is wel degelijk aan elk mens besteed, maar dat moet je dan willen, dus die keuze respecteer ik.
    Shalom
    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    Like

  36. Islam scholen zijn er toch allang?
    Kleine kinderen worden daar elke zondag al gebrainwashed.
    Er zit wat anders achter.

    Like

  37. Scrutinizer // augustus 12, 2018 om 00:04 //

    @Karen
    Euhm… hoe zal ik beginnen.
    Ik gooi hier soms ideeen in de groep “voor het nut van ’t algemeen” (zoals bv. hierboven over het verschil tussen geld op rekening (waarbij je crediteur bent van de bank) versus rentedragende effecten in portefeuille).

    Gepersonaliseerd advies geef ik ook maar a) niet op een blog, b) niet gratis en c) niet zonder de client persoonlijk te kennen door eerst enkele uren lang zijn toestand te bespreken (heeft ie een eigen huis; is het geld wat ie wil beleggen al wat ie heeft; welke plannen heef ie nog zoals over 3 jaar een nieuwe auto kopen; welke risicotolerantie etc.)

    Maar goed om u niet met een kluitje in het riet te sturen wat uw vraag betreft:
    Ik verwacht binnenkort een beurscrash erger dan in 2008. Oorzaak en epicentrum mag dan wel zijn de toestand in het westen maar het zal ook China en andere beurzen beroeren.
    Voor de lange termijn ben ik wel positief over China en de rest van Azie maar ik zou dus eerst de kat uit de boom kijken met cash aan de zijlijn.
    Aan koersen ca. 30% lager dan vandaag (wellicht nog veel lager) kan je dan instappen voor de lange termijn.
    Vraag is dan hoe je precies in de Chinese beurs belegt. Doe je dat het best via een ETF?

    Persoonlijk ben ik geen groot fan van ETF’s.
    Ze kunnen nuttig zijn voor wie geen tijd heeft om zelf een mandje aandelen te selecteren of voor wie te weinig geld heeft om klant te worden bij een goede adviseur.
    Dus als u in uw portefeuille nog enkele duizenden euro over heeft en uw wil snel en effcient diversifieren richting China, dan is een ETF wel een handige tool.
    Maar stel u heeft een half miljoen en u wil dit in Azie beleggen en denkt “goh, zo’n ETF, da’s lekker makkelijk”, nou … ik zou het niet doen.

    Er zijn meerdere bezwaren:
    a) als u zich niet verdiept in de ETF, is hij wellicht heel onevenwichtig samengesteld, bv. omdat ie domweg een onevenwichtige index trackt. Vóór 2008 was het gewicht van banken in de BEL20 zo’n 40%. Een ETF die de index trackte zou dus voor 40% in die ene sector steken. Zoveel in 1 enkele sector lijkt me sowieso onverstandig maar juist als het om banken gaat… nou goed, we weten wat er in 2008 met banken gebeurd is.
    Er bestaan ook ETF’s die bv. in dezelfde waarden beleggen maar volgens een equal weight strategie of die bv. specifiek financial mijden.
    Sommige ETF’s kunnen best goed zijn, maar weet wat je koopt. Koop dus niet zomaar blindweg de eerste beste ETF die aangeeft in Chinese aandelen te beleggen, idem dito voor Amerikaanse of Belgische of whatever. Ook als ETF belegger moet u toch nog een beetje huiswerk doen.

    b) een beleggingsfonds (en ik vrees ook een ETF al zou dat anders kunnen zijn omdat het zelf een eigen beursnotering heeft en niet noodzakelijkerwijze aan de exacte intrinsieke waarde verhandeld moet worden), kan soms stilgelegd worden als de waarde van de portefeuille niet vastgesteld kan worden bv. omdat 1 van de holdings in faillissement verkeert en de koers geschorst is maar het wel nog een waarde heeft maar die tot nader order onbekend is.
    M.a.w. het kan bij beleggingfondsen voorkomen dat men niet in staat is een waarde te berekenen en de handel dan maar opschort. Als weken later de handel hervat, is misschien net de hele beurs gecrasht en lijdt u een verlies wat u niet gehad had als u tussentijds had kunnen verkopen. U had misschien bij 10% daling van de beurs verkocht en 2% discount geaccepteerd voor een onduidelijke waardering in de portefeuille maar dat zou beter geweest zijn dan niet kunnen handelen en pas kunnen verkopen weken later wanneer de beurs 40% onderuit is gegaan waardoor u i.p.v. 12% verlies nu met ruim het 3-voudige opgezadeld zit.

    c) er kan sprake zijn van fraude bij e ETF manager. Als u zelf aandelen koopt, is er 1 laag minder waar iets kan misgaan.

    d) er kan sprake zijn van slecht beheer.
    Een risico is dat in een poging om ietsje meer te verdienen de ETF haar aandelen uitleent (aan shortsellers) en daar bv. 0,2% per jaar rente over ontvangt. Lijkt mooi totdat de tegenpartij faillieert en niet aan zijn leveringsverplichting kan voldoen en de ETF de uitgeleende onderliggende aandelen (lees: úw aandelen) niet terugkrijgt en daarop 100% verlies moet incasseren. Dit staat m.i. in geen verhouding tot de bescheiden rentevergoeding waarvoor ze het deden.
    Een ander risico (en zeker met indexfondsen) is dat ze niet eens aandelen in portefeuille heeft doch slechts termijncontracten. Dat impliceert een tegenpartijrisico. Mogelijk stijgt de index maar als hun tegenpartij niet kan betalen, dan hebben ze de stijging toch misgelopen (en verleizen ze mogelijk nog hun inleg).
    Nu, dat zijn allemaal “details” die je kan uitzoeken voor je besluit een bepaalde ETF te kopen. Door het prospectus te lezen en andere documenten kom je veel te weten. Maar dat betekent dus dat als je het verantwoord wil doen voor grote bedragen dat het toch veel werk is en dat het voornaamste voordeel “snel, makkelijk en goedkoop” voor een groot stuk teniet gedaan wordt.

    Goed, dit zijn de voornaamste redenen waarom ik geen fan van ETF’s ben voor grote bedragen en percentages.
    Stop je er maar 2000 euro in? Prima.
    Of heb je een portefeuille van 500k in individuele Europese en Amerikaanse aandelen en wil je voor 5% in China beleggen en kies je dan voor een ETF (ter waarde van 25k) i.p.v. uit te zoeken welke Chinese bedrijven je verkiest? Ook prima. Het is maar 5% van je vermogen dus zelfs als je dat in zijn geheel verliest, is de schade relatief vrij beperkt.
    Maar als je dus je hele portefeuille middels ETF’s wil beleggen bv. 200k in een ETF die NYSE trackt en 200k die de Eurostoxx volgt en 100k in een China-ETF, dan zeg ik: “Neen, niet doen! Veel te gevaarlijk!” Het HOEFT niet mis te gaan, maar het KAN wel en er zijn meer risico’s dan waar de meeste mensen spontaan aan denken.

    LBNL mensen hebben de neiging om via ETF’s wereldwijd te beleggen via 1 enkele beurs. Bv. in China beleggen via een ETF die noteert op NYSE. Lekker makkeljk, toch?
    OK, wat nu als t.g.v. oorlog bv. de beurs maandenlang gesloten wordt?
    Stel dat NYSE een jaartje dicht gaat. Zelfs als de Chinese beurs boomt, kan jij je China-ETF van iShares of MSCI of whatever niet verkopen in New York, wegens gesloten zijn van die markt.

    Ik ben er dus eerder voorstander van om op meerdere beurzen te beleggen en koop dus in principe ook geen ADR’s in New York.
    Amerikaanse aandelen koop je natuurlijk in de VS, maar als ik bv. een positie in Suncor wil, koop ik die niet op Wall St. maar in Canada zelf, idem dito voor andere buitenlandse aandelen die ik wel lekker makkelijk in de VS zou kunnen kopen. Dat doe ik bewust niet.
    Het is niet alleen verstandig te diversifieren naar onderliggende economieen maar ook over de beurzen/jurisdicties heen. Zorg dat niet al je aandelen slechts op 1 beurs verhandeld worden. Als die sluit, ben je de pineut.

    Like

  38. Scrutinizer, dank voor je uitgebreide reactie. Ben nogal een losbol, ook in mijn beleggingen en heb zodoende het nodige gewonnen maar zeker ook verloren. Heb het over al die jaren niet precies bijgehouden maar schat in dat ik niet in de min sta (hoop doet tenslotte leven). Dat experiment met die aap indachtig die pijltjeswerpend op aandelen niet onder deed voor beursexperts, zag en zie zie ik de beurs eerder als een veredeld casino met dit verschil dat je via optie constuctie niet je hele inzet hoeft kwijt te raken. Uiteraard was de beurswijsheid om niet alles in hetzelfde mandje te leggen me bekend maar je gedegen reactie zet me toch nog eens aan het denken. Thanks.

    Like

  39. Scrutinizer // augustus 12, 2018 om 02:20 //

    @Karen
    Ja, de meeste “experts” doen het minder goed dan apen (die overigens op langere termijn een soort gemiddelde voor de markt zijn tenzij je ervan uitgaat dat zij niet random gooien en hun pijltjes magischerwijze steeds op de beste aandelen landen).
    Er zijn evenwel uitzonderingen. Er bestaan wel degelijk strategien om beter te doen dan gemiddeld. Een ervan is “small cap value stocks”, die op lange termijn de markt als geheel outperformen, en inderdaad dat is mijn voornaamste focus.

    Momenteel hou ik veel cash (of eerder: t-bills!) aan in afwachting van een crash die de mogelijkheid biedt om midden in alle paniek goedkoop te kopen voor de lange termijn.
    Ik heb mijn huiswerk gemaakt en mijn kooplijstje ligt klaar. Focus is US, Canada, Australie, NZ, HK en Singapore.
    In Europa ben ik niet geinteresseerd gezien ik voor een (burger)oorlog vrees.
    De Amerikaanse bedrijven waar ik interesse in heb, zijn dan ook geen multinationals met fabrieken in Europa die kapotgeschoten kunnen worden, maar locale spelers. Die kunnen in sommige gevallen groot zijn (zoals het Canadese Suncor) maar zonder aanwezigheid in Europa.

    Like

  40. scrutinizer, je woont ook al niet meer in W. Europa?

    Like

  41. voor mij zag het niet slecht uit, heb kleine belegging in hoogstaand NL bedrijf wat wereldwijd opereert, en nog een kleiner innovatie bedrijf, maar nu zit ik ca. 9% in de min, grotendeels door de wereld economie, de handels oorlog, enfin heel veel trekt er in mee het rood in. Nu ik zelf ook onheil op termijn voel, ik zit nog in NL, houd ik het komende weken goed in de gaten, en denk ook als de ca. 9%- dan blijft er mee kap. Gevoel in de maag zegt ook wat, onrust, Intuïtie
    ondanks ik geen beurs geleerde ben.

    Like

  42. Scrutinizer // augustus 12, 2018 om 12:06 //

    @jrtpf
    Ik ben inderdaad geemigreerd. (Ben momenteel even in Belgie omdat ik hier nog iets te regelen had. En mede door de hitte kostte het me geen maand maar inmiddles al 3… ). De reden waarom ik met mijn gezin + ouders verhuisde is de vrees voor oorlog op het oude continent.

    Bestaat uw beleggingsportefeuille uit slechts 2 posities?
    Tja, ik ken de context niet.
    – Stel dat u een afbetaald eigen huis heeft en nog wat vastgoed en goud en obligaties en verder eigenlijk geen aandelen behalve deze 2 omdat u er net mee begint en stapsgewijs wil leren en dus voorlopig nog maar 2 posities heeft en dat deze gezamelijk minder dan 10% van uw vermogen uitmaken (liefst minder dan 5), dan is dit slechts wat speelgeld/leergeld en is er niets mis mee.
    – ECHTER: als u uw pensioenleeftijd nadert en uw aandelen portefeuille van bv. 300k is 75% van uw roerend vermogen en dat zit slechts in 2 aandelen, dan bent u totaal onverantwoord bezig. Los van een bankencrisis of whatever. Stel u het bedrijf knoeit al jaren met de boekhouding om verliezen te verdoezelen en plots lukt het niet meer en vallen de lijken uit de kast, dan kan zo’n bedrijf, desnoods een respectabel dat al decennialang bestaat, plots over de kop gaan. Vaak zie je dan dat bv. wanneer de ellende geopenbaard wordt de koers in 1 enkele dag 40% daalt. Zelfs als u vlak daarna verkoopt, is uw verlies aanzienlijk. En als u nog wat twijfelt… ‘tja misschien maken ze een doorstart onder een nieuw management of misschien loopt uw verlies binnen een week of maand op tot 90%.

    Dus zelfs als ik geen brede, algemene crisis zou voorspellen, zou ik nooit teveel geld stoppen in 1 enkel bedrijf. Als uw beleggingsportefeuille dient als spaarpot voor later, of voor nu om van de dividenden te leven bv., dan zou ik zeggen MINIMAAL 10 posities aanhouden maar liefst 20 a 30. Het voordeel van bijkomende spreiding is asymptotisch en boven pakweg 30 posities is het verwaarloosbaar (mits je spreiding goed was d.w.z. niet slechts over verschillende bedrijven maar ook over verschillende sectorren – alles in 30 bankaandelen is geen goede spreiding), maar gaat het ten koste van het kunnen goed opvolgen want dat evrgt een hoop werk en je kan onmogelijk van 100 bedrijven al het nieuws bijhouden en steeds opnieuw de fundamentals monitoren bv. minstens 2x per jaar (liefst vaker) een hoop ratios te berekenen etc.

    Verder verwijs ik naar mijn vorige schrijfsels.
    Samengevat:
    – ik verwacht binnen afzienbare tijd een crash
    – voorlopig wacht ik vooral af aan de zijlijn met veel “cash” (eigenlijk t-bills)
    – als de beurzen 30% of meer lager staan, wil ik voor de lange termijn kopen
    – zwaartepunt evenwel Australazie en verder Noord-Amerika, geen Europa.
    – focus is op value stocks en spreiding over meer dan 20 posities in 6 landen en meerdere sectoren.

    Like

  43. welnee man, dit is gewoon beetje spelen met wat geld wat ik kan missen voor dit avontuurtje, jammer als het mis gaat, maar ik laat het niet zo ver komen, eerder kies ik eieren voor mijn geld. Is gewoon leuk om te doen, en gaat langer mee dan loterij spelen, dat is echt geld weg gooien.

    Like

  44. het loopt nu het tweede jaar, nu is het minder, maar lange termijn, en wilde later in een fonds stoppen, na verkoop, dit is zoals ik zei leuk om te doen, kijken op de beurs pagina, nieuws lezen. Maar dat hoef ik niet elke dag doorgaand bij te houden, kan ik mij niet permitteren. Bedrijven doen het op zich goed, met leuke orders/contracten, maar globaal trekt alles met de huidige situatie mee omlaag. Het kan escaleren of niet, zeker weten wij dat niet. ook beleggings experts kunne het mis hebben.

    Like

  45. Scrutinizer // augustus 12, 2018 om 20:24 //

    @jrtpf
    Inderdaad. Ik heb het -qua timing althans- al 2 jaar bij het verkeerde eind…
    Maar ik bevind me in goed gezelschap van kameraad Rogers 😉

    Like

Reageer ook

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: