€ 80.000.000.000,00

Al eerder heb ik toegegeven geen economisch genie te zijn maar gisteren keek ik een stukje mee met een VPRO programma dat handelde om de 80 miljard die Mario Draghi maandelijks bij laat drukken. Dat zit mij namelijk al langer dwars. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit zonder gevolgen gaat blijven, sterker nog ik ben verbaasd dat wij er nog niks van merken.

Mijn zorgen zijn kennelijk niet helemaal onterecht en wat mij nog het meest verbaasd is dat economische bollebozen het daar in andere bewoordingen eigenlijk mee eens zijn. Als de hoofdeconoom van een belangrijke bank verteld dat als iemand hem tien jaar geleden had gevraagd wat er moest gebeuren met iemand die dit zou gaan doen zegt dat hij dan had geantwoord dat zo’n persoon in een gesloten inrichting of in de gevangenis thuishoorde dan geeft dat te denken.

Als een andere hotemetoot zegt dat dit onbekend terrein is en het tot nu toe grootste economische experiment ooit uitgevoerd dan stemt dat niet vrolijk. Nog weer een andere zegt dat de enigen die hiervan profiteren de financiële instellingen zijn en dat maakt dat je je even op het achterhoofd krabt.

Was het niet zo dat de crisis in 2008 (die we nog steeds niet te boven zijn) werd veroorzaakt door die financiële instellingen? Wat maakt dan dat “we” die instellingen ongevraagd gaan bevoordelen? En ten koste van wie worden zij bevoordeeld want waar een partij voordeel heeft moet een andere partij toch nadeel hebben? En laten we eerlijk blijven, € 80.000.000.000,00 is nou niet bepaald een bedrag waar je mee mag gokken toch? En toch is dat precies wat Draghi uit onze naam doet. Letterlijk niemand, ook Draghi niet, weet hoe dit uit gaat pakken maar hij gaat vrolijk door, maand in maand uit, de teller staat inmiddels op € 1400.000.000.000,00 wat is bijgedrukt uit het grote niks en elke maand wordt dat met € 80.000.000.000,00 verhoogd! Er gaan dagen voorbij dat ik het niet in mijn zak heb om maar eens een understatement te maken. Natuurlijk er worden argumenten verzonnen om het goed te praten, deflatie, inflatie zijn de termen waar het meest mee geschermd wordt maar zodra een interviewer verder doorvraagt blijken ze daar zelf ook niet veel kaas van gegeten te hebben.

Zoals gezegd ik ben geen economisch genie maar het stemt mij niet vrolijk als ik erachter kom dat juist de mensen waarvan verwacht wordt dat ze wél een financieel genie zijn ook geen idee hebben hoe dit uit gaat pakken. Weet u het doet mij denken aan het Duitse oorlogsgeld, ik heb nog een stel van dat soort biljetten. Een biljet van honderdduizend mark, ziet u het voor u dat je naar de Jumbo gaat en een kilo suiker van € 2000,00 koopt en betaalt met een biljet van € 100.000,00? Gaan we misschien dezelfde kant op als Zimbabwe?

640px-zimbabwe_100_trillion_2009_obverse

Om kort te gaan ik heb een verzoek aan de reageerders onder u die economisch beter onderlegd zijn dan ik;

Leg het mij(ons) eens uit in begrijpelijke taal want ik snap er de ballen niet meer van en dat vind ik geen geruststellende gedachte omdat ik toch al niet overliep van vertrouwen in de €U.

1

Klik op het plaatje om je anti-islam sticker te bestellen

sticker

Doe mee met 4.619 andere volgers

About Tijl Uylenspiegel (182 Articles)
Tijl denkt altijd eerst goed na voor hij iets stoms zegt.

52 Comments on € 80.000.000.000,00

  1. Republikein // november 28, 2016 om 12:32 //

    Als de liefde voorbij is heeft geld ook geen waarde meer.
    De hyperinflatie staat voor de deur, kind kan de was doen.

    Like

  2. Beste Tijl. Je stelt wel moeilijke vragen, hoor.

    Ik heb wel eens een TV documentaire gezien, ik dacht op Canvas (soms goeie programma’s). Vroeger, toen wij nog hippie waren (jij niet, denk ik) waren de multinationals de baas en de hippies streden daartegen door veel te blowen, te neuken en popmuziek te draaien. Maar nu zijn de banken de baas. Zij maken geld uit niets, dat begreep ik nog wel. Voor de rest schaar ik me achter jouw niet-begrijpen. Sorry.

    Wat jij Duits oorlogsgeld noemt, is volgens mij van vlak vóór de oorlog. Duitsland was (mede door het vredesverdrag van Versailles) in een diepe economische crisis gestort.

    Like

  3. Hoe noem je het uitschrijven van ongedekte cheques? Nou, geld is cheques van de staat, en ongedekt. Tenzij men massaal de bevolking voor het saldo in de min laat opdraaien, wat meestal DE oplossing is voor alle roofpartijen.
    Zolang iedereen de briefjes oppot en niet gelijkertijd gebruikt is er niets aan de hand, de staat kan in de boeken positieve cijfers schrijven en de bevolking heeft een oude sok onder het matras….tot ergens in de keten de boel misloopt…zoals omvallende banken, landen die ondanks de bijgedrukte centjes toch failliet gaan. Voorlopig blijven landen die failliet zijn doorgaan met uitgeven en hun politieke kaste blijft aan de macht door deze centjes, en verder vreten miljoenen moslims van de miljarden die worden bijgedrukt. Maar druk zelf niet eens een biljet af met je printer want dan ben je een misdadiger.

    Overal in de wereld word massaal goud ingekocht, wapens en onroerende goederen.
    Je zou denken dat de goudprijs zou stijgen maar deze is dus juist aan het dalen…..wat niet logisch is tenzij het kunstmatig word gedaan. Goud aankopen worden in veel landen geregistreerd en door de staat belast, wie denkt een appeltje voor de dorst te hebben moet aankopen dan ook via iemand anders doen.
    in principe is de staat zo machtig dat alle bezit belast kan worden, ofwel door uw eigen aangifte, ofwel door een schatting van uw vermogen waar U als burger dan het tegendeel van moet bewijzen.

    Kortom, enkel stiekem kun je voor de toekomst iets veilig stellen. Heel stiekem.

    Waar gaat dit geld bijdrukken tot de boel klapt heen: naar een moment dat geld digitaal word en niemand meer over bijdrukken kan spreken, en dan worden cijfers met cijfers verrekend en belastingen verhoogd en zaken afgeschreven. Dan is er gelijk een totale controle op iedereen die officieel werkt. Natuurlijk komt er dan een parallelle geldmarkt, maar die zal vermoedelijk een symbool vereisen om te mogen handelen en in handen zijn van de islam. Een tweede “EURO” die als betalingsmiddel zal gelden en die beschikbaar is voor de moslims en hun onderdanen. Mogelijk zal er eerst geldontwaarding plaatsvinden om de rijkdom van de bevolking voor een groot deel van de schulden op te op te laten draaien. Gezien de USA net zoveel schulden heeft zal of nog meer zal het voor overheden geen probleem worden, de uiteindelijke schuldeisers zijn de burgers en al die miljoenen burgers hebben geen schijn van kans om de regeringen voor de rechter te dagen en te winnen, en ook niet om in opstand te komen. Waarom moeten alle wapens weg denkt U?
    Zolang de EU en de VS geld hebben om soldaten en agenten te betalen cq huurlingen in te huren om hun macht te bewaren zal het voor hen niet uitmaken. Mocht het anders lopen dan hebben vele van deze “politici” voor zichzelf al landgoederen in andere werelddelen en bijbehorende paspoorten of verblijfsvergunningen geregeld.

    De Euro is monopolygeld en de persoon die de bank speelt hoeft voor zichzelf geen scheiding te maken tussen geld van de bank en geld als speler. Rijst bij mij de vraag hoeveel kruiwagens met EURO biljetten gaan er via een aparte gang naar de elite om hun eigen wereld na de instorting van Europa te financieren, want instorten gaat het, dat weten deze lieden ook wel.

    Ben benieuwd wie er mee mogen naar die afgeschermde wereld, lijkt wel de ruimteschepen die de 250.000 uitverkoren Jehova’s op de dag des oordeels mogen ophalen. De rest kan verrekken, lijkt echt precies op onze wereld van geprivatiseerde zorg en geripte pensioenen.

    Nee, geld drukken en zelf de controle erover hebben zonder iemand verantwoording af te hoeven leggen is een vrijbrief voor plundering, en wie controleert de chef die de controleurs ook betaald….

    Koop goud, België is meer anoniem dan Nederland, koop wapens (indien mogelijk) en voedsel, koop land dat kaal is zoals weiland want huizen worden straks bij leegstand ook gewoon afgenomen, een weiland zal minder snel in trek zijn….of vertrek naar ergens wat je zelfvoorzienend en heel oninteressant voor de overheid ter plekke bent…..

    Kortom, nooit in de geschiedenis is er zoveel controle geweest op burgers als nu, en het word erger. Het word de keuze tussen leven als slaaf of leven in anarchie, ook als slaaf. Of ga werken voor de EU, dan word je betaalde (s)laaf met het privilege dat je andere slaven mag aansturen en straffen, wat tot grote voldoening kan leiden…..

    Liked by 1 persoon

  4. 80.000.000.000 per maand, dat zijn een heleboel bankbiljetten.

    Als je dan bedenkt dat de EU eigenlijk het contante geld wil afschaffen, dan zijn dat een heleboel bankbiljetten die kennelijk onnodig worden gedrukt
    of een heleboel bankbiljetten die van de een op de andere dag niets meer waard zijn, want bij het afschaffen van contant geld, komt vast en zeker een regel dat je niet meer dan … kan storten op je rekening of dat hetgeen je meer hebt gestort dan een bepaald bedrag, na korte tijd alsnog gewoon wordt afgeboekt.
    Cyprus was een test en, zoals altijd, de politici wisten de truc daar te ontlopen en het klootjesvolk deed niets behalve verdwaasd naar de flappentapper staren.
    Geen opstand, niets. Dus op naar de volgende stap.
    Juncker heeft dat uitgelegd, dus ja, men is gewaarschuwd.
    Dat een gewaarschuwd mens voor twee telt, is al lang niet meer op iedereen van toepassing.

    Liked by 1 persoon

  5. Republikein // november 28, 2016 om 14:16 //

    Like

  6. Mario en Gerrit een mooi en vooral integer duo.

    Like

  7. Republikein // november 28, 2016 om 14:29 //

    Like

  8. Tijl Uylenspiegel // november 28, 2016 om 14:31 //

    Weet je Edjan ik was me er best van bewust dat het een moeilijke vraag was maar dat maakt het geheel ook zo ontiegelijk irritant want niet alleen Jan met de Pet weet er geen antwoord op, ook de mensen die ervoor doorgestudeerd hebben weten het niet. Zelfs professoren staan met de mond vol tanden. Maar intussen wordt het wel gedaan. Nou was ik er vroeger niet vies van om zo nu en dan een gokje te wagen maar elke maand met € 80.000.000.000,00 een gokje nemen gaat me echt te ver. Ik nam alleen een gokje als ik me kon permitteren het ingezette bedrag te verliezen. Niks en niemand kan zich permitteren 80 miljard te verliezen en dat ook nog eens een keer elke maand te herhalen.

    Liked by 1 persoon

  9. Mario shake your moneymaker.

    Like

  10. Mario zet zijn beste beentje voor.

    Like

  11. Een ding weet ik wel die euro is geen kut meer waard op de markt staat hij gelijk aan de dollar lekker genaaid

    Like

  12. Esperanza // november 28, 2016 om 15:13 //

    Verbaasd met een ‘t’?
    °iets met zwart gat mompelt*

    Like

  13. Esperanza // november 28, 2016 om 15:14 //

    Liked by 1 persoon

  14. Mensen die het kunnen veroorloven te gokken met 80 miljard per maand zijn de mensen van wie de 80 miljard niet is….

    Geld: wie jaarlijks een belastingaangifte doet moet vermelden welke sommen geld contant thuis zijn of in aandelen of andere waardevormen zitten. Hierover betaal je belasting. Op het moment dat geld moet worden ingewisseld omdat het uit roulatie gaat of word vervangen maar bij de bank moet worden gewisseld is er controle.

    De burger die meer wisselt dan op zijn aangifte staat zal tzt moeten gaan uitleggen waar dat geld dan wel vandaan kwam, en in het gunstige geval een boete op dat geld moeten betalen.
    Het komt erop neer dat een groot deel van het contante geld dat in omloop is door niemand kan worden ingewisseld/ ingeleverd simpelweg omdat er straf tegenover kan staan en mogelijk onteigening.
    Wacht maar op de wetswijziging dat er ook strafvervolging op belastingontduiking komt. O, dat is er al voor de armen, de rijken krijgen boete of werkstraf. sorry, foutje mijnerzijds.

    Dus heb je veel contant geld, goud halen nu de koers laag is of contact met Duchesne opnemen, het zal niet veel meer worden maar wel ongrijpbaar voor anderen en niet meer of veel minder in waarde zakken door een financieele crash of andere externe factoren, tenzij nucluaire ramp of zondvloed, of iets in die orde.
    Natuurlijk tegen een klein stukje vergoeding en een percentage van eventuele winst en een stukje vruchtgebruik, dat dan weer wel.

    Like

  15. Mooi filmpje, Esperanza, en nog correct ook. Zie je niet vaak. Bedankt.

    Like

  16. Esperanza // november 28, 2016 om 15:53 //

    @hslot4 // november 28, 2016 om 14:59 //’Een ding weet ik wel die euro is geen kut meer waard op de markt staat hij gelijk aan de dollar lekker genaaid’

    hslot, dat klopt niet helemaal Het is de dollar die door de jaren heen stevig in waarde is gedaald. Aanvankelijk betaalde je zo’n 1,50 euro een dollar. Vandaag betaal je 1.05 voor een dollar.
    Met Trump als president wellicht stjiging dollar tegenover euro.. Dus nu misschien dollars voor euro”s aan schaffen of misschien call optie op NYSE. Houd wel eeen een gokkie.

    There’ll be time enough time enough for counting😉

    Like

  17. D. G. Neree // november 28, 2016 om 17:14 //

    Tijl, ik ben ook een leek op financieel gebied, maar wat ik ervan begrijp is dit:
    Geld wordt bijgedrukt omdat de banken een tekort hebben aan contant geld (Dit is inherent aan hun werkwijze van meer uitlenen dan ze in bezit hebben) om het bedrijfsleven te financieren. Dit is op de korte termijn gunstig, aangezien de economie lucht krijgt, maar op de langere termijn is het een grote gok. Groeit de economie structureel, dan is er niets aan de hand. Daalt echter de economie, dan is er een overschot aan geld en volgens de wet van vraag en aanbod daalt de waarde van een valuta, wat inflatie betekent. Het is een gevaarlijk spel. want de uiteindelijke prijs hiervan betalen jij en ik, aangezien de prijzen van gebruiksgoederen en diensten dan stijgen.
    In ieder geval komen die 80 miljard p/m niet bij jou en mij terecht, maar bij de banken. De leningen die zij verstrekken moeten natuurlijk wel worden terugbetaald, dus zo wordt de geldschepping weer terug”verdiend”, en met rente.

    De USA had de laatste tien jaar Quantitative Easing,(QE) wat hetzelfde is al Draghi nu doet alleen met een belangrijk verschil: De olieprijs is gekoppeld aan de dollar, waardoor alle olietransacties in dollars gebeuren. Hierdoor blijft de dollar vrij constant in waarde, aangezien de vraag groot blijft en de amerikanen in feite hun inflatie exporteren.

    De dollar staat nu overigens onder druk, doordat o.a. de BRICS-landen zich aan het losmaken zijn van de oliedollar (een reden voor de absurde anti-rusland hetze die nu bezig is: Ghadafi wilde ook loskomen van de oliedollar en de goudstandaard weer invoeren en zie wat er met hem is gebeurd).

    Ik ben het met de reactie van Duchesne eens. ALLE valuta van de wereld zijn in de loop van de tijd uiteindelijk op waarde 0 geëindigd. Allemaal! Met 1 uitzondering: Goud en zilver. Een gouden tientje (bevat 6 gram goud) was in de jaren ’30 een weekloon. Nu is 6 gram goud zo’n 216,= waard, maar met 4,5 euro (= plm 10 gulden) doe je niet veel meer dan wijntje drinken op een terras in de Amsterdamse binnenstad. Als je spaargeld wilt beleggen is goud oneindig veel beter dan een spaarrekening in euro’s op andere valuta, zeker nu de rente daarop vrijwel afgeschaft is. Misschien dat de goudprijs weer iets daalt, maar het is inflatiebestendig en beter 10 tot 25% procent verlies lijden op een investering dan geld sparen wat na 50 jaar nog maar een tiende waard is van de huidige waarde. (10.000 gulden was in de jaren dertig een behoorlijk kapitaal. Nu koop je voor 10.000 EURO nog geen auto).
    Rusland, China, India en andere landen hebben de laatste jaren enorme voorraden goud gekocht en het is vreemd dat de goudprijs nu wat aan het dalen is. Reden te meer om te veronderstellen, dat de goudprijs kunstmatig laag wordt gehouden. 220 euro is immers minder dan een weekloon. Goud is dus een goede belegging van geld dat je op dit moment niet nodig hebt. Het kan verder niet vergaan of vernietigd worden en past in een klein kistje. Belangrijker nog: Goud is internationaal altijd gewaardeerd. Koop echter geen ‘papieren’ goud, d.w.z. goud ergens in een kluis. Je koopt dan een belofte ipv reëel goud en als een crisis uitbreekt moet je nog maar zien of je het in handen krijgt. Dit is dus hetzelfde als papiergeld.
    op deze pagina zie je de actuele en historische gpudprijs vanaf 1972, toen Nixon de goudstandaard afschafte. Scroll naar beneden voor de grafieken.

    http://degoudkoers.nl/actuele-goudkoers.html

    Like

  18. Ik denk dat de goudprijs nu daalt omdat sommige staten die het water aan de lippen staat, hun reserves aan het verkopen zijn.

    Verder is er een makkelijke manier om van die enorme schuldenbergen af te komen: een financiële “reset”. Make war, not love. Verklaar na die oorlog dat alle schulden en verplichtingen niet meer bestaan en begin vrolijk opnieuw. Geef elke burger een tientje en de banken kunnen stapje voor stapje opnieuw beginnen met hun aloude spel.

    Jammer dat Jan met de korte achternaam eraan moet geloven in die oorlog. De heren politici en bankiers slaan het van verre gaande met een lekkere alcoholische versnapering bij de hand.

    Like

  19. O ja, en ze zullen het volk via den radio ondersteunen. “Landgenoten en onderdanen! Houdt moedig stand tegen den vijand, de slechte (invullen naar wens, maar zo te zien zijn het de Russen). Na dezen krijg zullen wij u weder verblijden met onze aanwezigheid. Op het pluche.”

    Like

  20. D. G. Neree // november 28, 2016 om 17:39 //

    Edjan, misschien is dit een hersenspinsel van mij, maar eigenlijk is het niet de waarde van goud die stijgt of daalt, maar de waarde van de valuta’s (de dollar!) die aan het stijgen en dalen zijn ten opzichte van goud, waarvan de waarde vrij constant is. Door de overwinning van Trump is de dollar in waarde gestegen (tegen de linkse onheilspredikers in), wat betekent dat de goudprijs iets is gedaald. Zie de goudprijs als een thermometer. een daling betekent dat investeerders weer vertrouwen krijgen in aandelen, valuta’s en dergelijke. De goudprijs stijgt als het vertrouwen afneemt in geld en ander papier. Dit gebeurt na een ramp bijvoorbeeld. een oorlog of een bankroet van een bank. Het is leuk om de goudprijs te volgen. Bij een sterke stijging of daling is na enig zoeken de vermoedelijke oorzaak ervan aan het licht te brengen

    Liked by 1 persoon

  21. En houdt ramen en deuren gesloten. Die fall-out is gemeen spul.

    Like

  22. @ Esperanza,
    ” Aanvankelijk betaalde je zo’n 1,50 euro een dollar.”
    Je bedoelt1.50 usd voor een euro? Ik denk niet dat de Euro ooit beneden de dollar is geweest.

    Liked by 2 people

  23. D. G. Neree // november 28, 2016 om 18:24 //

    80 miljard p/m is trouwens zo’n 228,= euro per EU-inwoner. Dat geld zal door de consument uiteindelijk betaald worden door de aankoop van de goederen of diensten die ze afnemen van de bedrijven die de leningen hebben gehad en die ze met rente terug zullen moeten betalen.

    Het is in feite een enorme witwasserij, die in de toekomst betaald zal moeten worden.

    Liked by 1 persoon

  24. D. G. Neree // november 28, 2016 om 17:14
    Tijl, ik ben ook een leek op financieel gebied, maar wat ik ervan begrijp is dit:
    Geld wordt bijgedrukt omdat de banken een tekort hebben aan contant geld (Dit is inherent aan hun werkwijze van meer uitlenen dan ze in bezit hebben) om het bedrijfsleven te financieren. Dit is op de korte termijn gunstig, aangezien de economie lucht krijgt, maar op de langere termijn is het een grote gok. Groeit de economie structureel, dan is er niets aan de hand. Daalt echter de economie, dan is er een overschot aan geld en volgens de wet van vraag en aanbod daalt de waarde van een valuta, wat inflatie betekent. Het is een gevaarlijk spel. want de uiteindelijke prijs hiervan betalen jij en ik, aangezien de prijzen van gebruiksgoederen en diensten dan stijgen.
    In ieder geval komen die 80 miljard p/m niet bij jou en mij terecht, maar bij de banken. De leningen die zij verstrekken moeten natuurlijk wel worden terugbetaald, dus zo wordt de geldschepping weer terug”verdiend”, en met rente.
    ———————-

    “Geld wordt bijgedrukt omdat de banken een tekort hebben aan contant geld (Dit is inherent aan hun werkwijze van meer uitlenen dan ze in bezit hebben) om het bedrijfsleven te financieren. Dit is op de korte termijn gunstig, aangezien de economie lucht krijgt,”

    -“meer uitgeven dan geld in bezit hebben” = fractioneel bankieren, de grootste oorzaak van de ellende.
    -“om het bedrijfsleven te financieren. Dit is op de korte termijn gunstig” -het geld wat bij banken terecht komt, komt nauwelijks in de reële economie terecht. deze doelstelling wordt niet gehaald. Als dat het doel was kon men beter de armen loonsverhoging geven, die geven het gegarandeerd uit. Rijken hoeven het niet onmiddellijk uit te geven, want hebben niet een versleten wasmachien, oude auto, of versleten schoenen. Een ander onuitgesproken doel is, en dat doen die banken ook, is dat ze er staatsobligaties mee opkopen, de centrale bank mag dat officieel zelf niet. De ECB zorgt er, via banken, dus voor dat de staatsschulden financieerbaar blijven.
    -“In ieder geval komen die 80 miljard p/m niet bij jou en mij terecht, maar bij de banken. De leningen die zij verstrekken moeten natuurlijk wel worden terugbetaald, ” – het zijn geen leningen. De ECB koopt simpelweg dingen op van banken. In de repo zie je dat ze bij de Nederlandse Bank voor 20 miljoen een, voorbeeld, transactie doen.

    Like

  25. D. G. Neree // november 28, 2016 om 18:47 //

    Fubar, “Een ander onuitgesproken doel is, en dat doen die banken ook, is dat ze er staatsobligaties mee opkopen, de centrale bank mag dat officieel zelf niet”

    Het is andersom. “Vroeger zou hiertoe de geldpers worden aangezet maar nu koopt de centrale bank staatsobligaties, hypotheekobligaties of andere obligaties en financiert deze transacties door de eigen balans te verhogen.” (Wikipedia).
    De banken verkopen dus hun obligaties aan de Centrale bank, waardoor de banken weer geld hebben om uit te lenen. Je hebt gelijk met dat dat laatste in de praktijk het grote probleem is (de doelen worden niet gehaald), want de banken gebruiken het meer om hun eigen gaten te dichten dan om het uit te lenen.

    “Als dat het doel was kon men beter de armen loonsverhoging geven”
    Nog beter, en dat had in feite (als overheden rechtvaardig zouden handelen) moeten gebeuren bij de bail-outs van de banken destijds, Voor iedere Nederlander (Of EU-onderdaan) had men een spaarrekening kunnen openen en daarop 1000 euro storten (Ik heb ooit eens uitgerekend welk bedrag precies). Het is immers ons eigen belastinggeld dat de staat gebruikte voor de bail outs. Zet die 1000 euro (hoor ik daar premier Rutte ergens iets roepen?) voor 5 jaar vast en de banken hebben weer speelgeld en de burgers betalen niet voor de graaiers in het bankwezen. Maar goed, geld teruggeven aan de bevolking? Een bewindvoerder pleegt nog liever zelfmoord.

    Like

  26. Tijl Uylenspiegel // november 28, 2016 om 19:10 //

    Ja Fubar dat klopt maar het absurde is dat al die economen ook niet weten hoe dit af gaat lopen, het is een nog nimmer uitgevoerd experiment vandaar ook dat waar hij ook komt de vele economen aan de lippen hangen van Draghi. Niet omdat hij gezien wordt als de grote wijsgeer die het als enige wel weet maar om te horen wat zijn volgende stap is. Geen van allen zijn ze gerust op de uitkomst van dit experiment en zoals wel vaker zijn er de optimisten die geloven dat alles wel weer op zijn pootjes terecht komt en de pessimisten die de totale instorting van de wereldeconomie en het einde van valuta zoals we ze gekend hebben voorzien. En geen beiden kunnen met argumenten weerlegd worden, men weet het eenvoudigweg niet. Zelfs Draghi weet het niet! Maar de €U laat hem wel zijn gang gaan met Nederland en Duitsland als enigen die tegenstander zijn. Van Nederland is dat niet zo gek, Rutte loopt als een schoothondje achter Merkel aan maar van Duitsland als veruit de grootste economie binnen de €U is het wel opmerkelijk. Maar met zijn tweeën zijn ze niet in staat Draghi en de €uropese Commissie tot staan te brengen en dat is in feite dus het failliet van de natiestaten, ze zijn allemaal ondergeschikt aan de €U. Nationale parlementen mogen per land nog wat onbelangrijke zaken regelen maar alleen zolang Brussel het goedvindt. Men zegt dat Groot-Brittannië hel en verdoemenis tegemoet gaan nu ze uit de €U stappen maar het lijkt er steeds meer op dat zij straks als enigen de dans gaan ontspringen. Of Nederland dat voorbeeld zou kunnen volgen is maar de vraag, de Engelsen zijn in tegenstelling tot ons nooit begonnen aan de euro. Het hele gebeuren is aan de ene kant een onontwarbare Gordiaanse knoop en aan de andere kant een veelkoppig vuurspuwend monster.
    En het meest bijzondere aan de situatie is dat de media zelden of nooit aandacht aan dit hele fenomeen schenken (met als zeldzame uitzondering de VPRO gisteravond) En dat geeft toch te denken want dit raakt iedereen, het kan het einde van onze beschaving inleiden, eerder nog dan de islam had kunnen doen, je moet er niet aan denken dat die er straks hun voordeel mee doen want dan komt dat wereldwijde kalifaat plots wel erg dichtbij.

    Like

  27. Republikein // november 28, 2016 om 19:26 //

    Bij Martin Vrijland het zelfde onderwerp/

    Like

  28. D. G. Neree // november 28, 2016 om 19:30 //

    Veel van de ellende komt denk ik door de fundamentele notie bij politici dat een economie koste wat kost moet groeien. Waarom zou dat moeten? De enigen die daar voordeel bij hebben zijn de werkgevers en aandeelhouders, die ieder jaar hun dividenden willen zien stijgen. Maar de notie dat economieën moeten groeien veroorzaakt een overspannen situatie, waarin de consument wordt aangespoord om harder te werken voor minder geld en er enorme investeringen nodig zijn.
    Waarom zou een economie moeten groeien als die goed draait? Als mensen een bepaalde levensstandaard hebben met perspectief op een goede toekomst, waarom zou die zich dan uit de naad moeten werken om nog meer te consumeren en te verzamelen? Nu zorgt deze overspannen hang naar groei voor grote breekpunten. Inflatie moet bijvoorbeeld worden opgevangen door loonsverhogingen, wat onrust teweeg brengt en verstoringen veroorzaakt.

    Neem een land als Griekenland. Voordat ze in de EU stapten was het een vrij stabiele maatschappij (de corruptie buiten beschouwing gelaten), dat leefde van toerisme, scheepvaart en dergelijke. De Grieken waren vrij content, tot ze in de EU stapten en moesten gaan concurreren met het hoge tempo van de west-europese landen. Wat er gebeurde is geschiedenis. Was Griekenland gewoon zichzelf gebleven, dan was het nu nog een rustig land, met als belangrijkste kenmerken de Ouzo, de souvlaki en de schitterende stranden.

    (Bovendien had Griekenland zijn grenzen kunnen blijven bewaken en had het een mooie buffer gevormd tegen “vluchtelingen”.

    Like

  29. D. G. Neree // november 28, 2016 om 19:42 //

    Overigens zijn die staatsobligaties ook ontstaan uit geld van de burgers. Overheden hebben zelf geen geld, want ze produceren niets. Nou ja, behalve ongedekt geld dan… Alles wat ze claimen is bezit van de bevolking.

    Like

  30. D. G. Neree // november 28, 2016 om 19:46 //

    Republikein, link please?

    Like

  31. Tijl Uylenspiegel // november 28, 2016 om 19:55 //

    Neree je hebt geen idee hoe hartgrondig ik het daarmee eens ben, ik had al eens zitten kauwen op een artikel om de grote economie te vergelijken op micro niveau. Een groenteboer die een bloeiende zaak heeft, hij kan er goed van leven, hij kan zijn gezin in redelijke welstand onderhouden, ze hebben 1 of meer auto’s en alle denkbare elektrische hulpmiddelen die het leven aangenamer kunnen maken. Waarom zou hij nou zo nodig een tweede filiaal moeten openen? Ja dan kan hij nóg luxere auto’s kopen en nóg grotere tv’s maar tegelijkertijd haalt hij daarmee wel de ellende van meer personeel op zijn nek. Het is niet voor niets dat een zegswijze zegt; als een Jood een hekel aan je heeft wenst hij je veel personeel toe (en nee dat is niet antisemitisch of zo) Maar volgens economen moet hij niet een maar nog veel meer filialen openen!
    Misschien is het wel daarom dat economie geen exacte wetenschap is, het valt in hetzelfde rijtje als filosofie.

    Liked by 1 persoon

  32. trebor2110 // november 28, 2016 om 21:34 //

    En wat we aan geld transporteerde naar de PIIGS landen
    http://demonocracy.info/infographics/eu/debt_piigs/debt_piigs.html
    .

    Like

  33. trebor2110 // november 28, 2016 om 21:40 //


    Eigenlijk gaat het maar om een kleine 40 opleggers van 2 miljard euro per maand🙂
    En er zal heus wel een opleggertje extra worden bijgedrukt die ergens met pech langs de weg blijft hangen

    Like

  34. Esperanza // november 28, 2016 om 21:45 //

    Skeeter , je hebt groot gelijk. Goed te zien dat je wakker bent. 🙂

    Like

  35. trebor2110 // november 28, 2016 om 21:47 //

    als 10 op de lijst voor landen met een goud voorraad , en dat voor zo,n klein landje als Nederland

    Like

  36. Republikein // november 28, 2016 om 22:04 //

    God verbiedt het geld niet, wel de hebzucht.
    Hij had ook een hekel aan religie.

    Like

  37. Ik krijg zo maarhet koude vermoeden dat een deel van het bijgedrukte geld word gebruikt om onze nieuwe burgers te huisvesten, door het opkopen van grond en gebouwen met het vers gedrukte geld dat eigenlijk geen bestaansrecht heeft. We zijn getuige van een soort van “carpetbagging” waarbij de ene partij de andere opkoopt en daarmee het bestaansrecht ontneemt. Dit is misschien wel de grootste fraude uit de geschiedenis, en vermoedelijk zal de euro op 0 gaan en omgezet worden in digitale cijfers, waar niemand meer controle over heeft qua hoeveelheid.
    Als men ineens de munt naar digitaal omgooit is alle geld in omloop nutteloos en is de balans glad, want veel geld kan eenvoudig niet boven water komen. Net als de VS een enorm bedrag aan zwarte dollars heeft rondvliegen, in alle uithoeken van de wereld onder matrassen en in oude sokken. Als dat geld word omgezet in roebel of rimimbi dan is de VS financieel kapot.
    En dan idd een tientje van Draghi, om ff de week rond te komen.

    De regel van alles is heel eenvoudig: als je meer uitgeeftdan je binnen krijgt dan zal je ergens de gaten moeten vullen.Geld bijdrukken en dus meer beloftes doen zal je zakenpartners ergens doen besluiten anders te willen worden betaald dan met jou soort geld.

    …tenzij je een idioot vind die jou drukwerk blijft accepteren of gewoon geen keuze heeft. Dat noem je burgers en die worden pas pissig als het eten op is, het bier niet meer uit de fles stroomt en RTL op zwart gaat….of als er teveel nieuwe burgers op straat teveel verkrachten en beroven, werkt ook geen goede verstandhouding in de hand.

    Al iemand iets vernomen over Londen en de inzet van s.a.s. en het parachute regiment dat rond London schijnt te zijn samengetrokken….? Krijg wel de info maar heb geen bevestiging

    Like

  38. Tijl, jouw art. op mijn beide sites geplaatst.

    Like

  39. Tijl Uylenspiegel // november 28, 2016 om 23:22 //

    En welke zijn dat dan Guardia als ik vragen mag?

    Like

  40. Beste Tijl zie: Facebook…..type don tessers (tijdlijn) openbaar, Facebook…..type nieuwsblogg, of via google…..Facebook nieuwsblogg en Facebook don tessers.

    Like

  41. operation “Temperer” ….S.A.S. , S.B.S….en Parachute regiment zijn in en direct om London samen getrokken en werken undercover op de Londense straten en in samenwerking met de Metropolitan Police.
    de beschrijving is dat de inzet van deze troepen op Engels grondgebied de laatste lijn van verdediging is en blijkbaar is het probleem dus daar nu aangekomen.

    In mijn optiek is de laatste lijn van verdediging de burger en het lijkt me dat iedere regering die enige verantwoordelijkheid voor zijn burgers neemt behalve de jodiumpillen en de voedsel reserves ook een wapenreserve heeft, zodat de burgers als alles faalt nog per persoon een kans hebben.

    Iedere burger een wapen of in elk geval de keuze geven om een wapen te hebben of niet, dat stukje geeft het falen van het gelijkheidsbeginsel perfect aan.
    De burgers van Turijn kopen massaal wapens, waar ze er maar aan kunnen komen. De Griekse burgers slaan massaal wapens en munitie in, omdat ze al in het begin van de shit zitten en er geen verbetering meer in zicht is.
    De Duitsers, de Oostenrijkers, de Tsjechen, Hongaren etc, etc…allemaal kopen ze wapens en munitie, omdat het slechts wachten is op de dag dat de horden door de straten trekken, niet gestopt door enige overheid of enige wet behalve behalve de wet van het recht van de sterkste.
    Met behulp van zaken zoals “what’s app” en andere contact vormen kan de horde elkaar via een soort domino effect sturen, en men zal zichzelf sturen naar de plaats waar de minste weerstand is. Rara waar in Europa word je aangehouden om een zakmes, waar ben je crimineel als je een katapult bezit? Waar gaat de politie op de loop of draaien ze om als er “allah hakbar” word geschreeuwd en vernederen ze de autochtoon omdat ie zichzelf wil beschermen? Nou, daar is het paradijs voor gelukszoekers en plunderaars. Dat is waar ze massaal heen zullen trekken.

    We gaan het zien, en we zullen hier te laat zijn om de boel recht te sturen.

    Duchesne, wants gun, have cash,will travel.

    Like

  42. De Grieken en de Italianen zijn feitelijk opgegeven. Ze worden afgegrendeld van de rest van Europa en de mohammedanen mogen ze overnemen. Spanje ook en Zuid-Frankrijk niet veel later. “Hopelijk zijn ze dan tevreden” denken onze schijt-laffe en door-en-door corrupte politici.
    We zijn verkocht en verraden.

    De Italianen maken nog een kansje: 4 december. Samen met de Oostenrijkers.

    Like

  43. Nog eentje voor in de rij met mogelijkerwijs interessante reacties, inclusief doorverwijzende linkjes:
    http://marketupdate.nl/nieuws/economie/valutacrisis/tegenlicht-blijft-e80-miljard-ecb

    Like

Reageer ook

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: